Дизайн интернет-версий периодических изданий дает больше возможностей для создания контента по сравнению с их офлайн-версиями. В частности, интернет-СМИ могут использовать элементы интерактивности, мультимедийный контент, гибкость макета, легкий доступ к дополнительной информации и быструю обратную связь с аудиторией. Журналы «Пять углов» и «Правила жизни» являются примерами периодических изданий, которые перешли в экранную среду и активно развивают свои интернет-версии. В ходе исследования доказывается, что дизайн СМИ становится одним из главных типологических признаков успешности периодического издания в эпоху цифровизации. Также выявляется роль композиционно-графической модели в типологической системе СМИ.
CURRENT TRENDS IN THE GRAPHIC DESIGN OF THE MEDIA IN THE INTERNET ENVIRONMENT: A STUDY OF THE MAGAZINES "FIVE CORNERS" AND "RULES OF LIFE"
The design of the online versions of periodicals gives more opportunities for creating content than the offline versions. It provides online media with the use of various elements of interactivity, multimedia content, layout flexibility, easy access to additional information and quick feedback from the audience. The Russian magazines "Five Corners" and "Rules of Life" are examples of periodicals that have moved to the screen environment and are actively developing their online versions. In the course of the study, it is proved that media design is becoming one of the main typological signs of the success of a periodical in the era of digitalization. The role of the compositional and graphic model in the typological system of the media is also defined.